LASTIK ÖZELLİKLERİ VE TEMEL BİLGİLER
Lastik, kauçuk, kord bezi ve çelik tellerle çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın
yerle temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik, içerisine basılan hava vasıtasıyla takılı olduğu
aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
Lastik başlıca 4 bölgeden oluşur:
Sırt: Lastiğin yerle temas eden bölgesi.
Omuz: Sırtla yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
Yanak: Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde
markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesi.
Topuk: Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
Lastiğin yanağında, lastiğin markası, ebadı, kat muadili, yük/hız endeksi, seri numarası gibi bazı temel
bilgiler vardır. Aşağıda binek grubu lastikler üzerindeki bazı bilgilerin ne anlama geldiklerine dair
örnekler verilmektedir.
TPMS: Lastik basınç izleme sensörü. Lastiklerin takılı olduğu jantta subapa takılı ya da araç üreticisi
tarafından dolaylı elde edilen verilerle lastiğin basıncını gösteren uyarı sistemidir ve araç içerisinde de
gösterge paneli bulunur.
RFT: Havasız yol alabilen lastik. Yanakları güçlendirilmiş ve hava basıncı gösterge sistemleri (TPMS)
ve özel jantı ile birlikte kullanılan, şişirme basıncının azalması sonucu en fazla 80km/s hızla ve 80 km
mesafeye hareket etme imkanı sağlayan lastik işaretlemesidir.
Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu
Reinforced/Extra Load (XL): Aynı ebattaki standart lastiğe göre daha fazla yük taşıma kapasitesine
sahip lastiklerdir. Bu tip lastikler standart tip lastiklere göre daha fazla şişirme basıncına ihtiyaç
duyabilirler.
Inside/Outside: Lastiğin takılış şeklini belirtir. Asimetrik taban desenlerinde kullanılır.
Inside: Lastiğin yanağı jantın içte kalan kısmına monte edilmelidir.
Outside: Lastiğin yanağı jantın dışta kalan kısmına monte edilmelidir.
“TWI” İşareti: Lastik omuz bölgesindeki “TWI” işareti aşınma seviyesini gösteren özel çıkıntıları belirtir
ve bu işaret diş derinliğinin 1,6 mm’ye (emniyet limiti) indiğini gösterir.
M+S (Mud&Snow): Çamur ve kar üzerinde kullanım amacına uygun tasarlanmış lastiklerdir.
SFM (Snow Flake Mark): Kış koşullarına uygunluğunu gösterir.
Kullanım Ömrü: 3 yıl
MONTAJ VE KURULUM BİLGİLERİ
1. Lastiklerin takılması ve sökülmesi işlemleri, mutlaka yetkili servislerde, uzman personel
tarafından ve uygun makineler ile yapılmalıdır.
2. Lastiğin takılacağı jant ezik, kirli, paslı ve tamirli olmamalıdır.
3. Aracın el kitabında belirtilen ölçülerdeki jant kullanılmalıdır.
4. Lastiğin yanağında dönüş yönü işareti veya dış yanak bilgisi belirtilmiş ise, montaj yaparken
bu duruma dikkat edilmelidir.
5. Lastiğin iç astarı kuru olmalı, gerekirse pudralanmalıdır.
6. Lastik topuğunun janta tam oturması için özel olarak geliştirilmiş lastik montaj kremi
kullanılmalı; silikon, deterjan, yağ ve benzeri maddeler kesinlikle kullanılmamalıdır.
7. Yeni lastik için mutlaka yeni supap kullanılmalıdır. Ayrıca mutlaka supap kapağı takılmalıdır.
8. Lastiğin janta merkezlenerek düzgün takılıp takılmadığını kontrol edilmelidir.
Bijon somunlarının, araç üreticisinin araç kullanım kılavuzunda belirttiği değere kadar çapraz
şekilde gerektiği kadar sıkıldığı kontrol edilmelidir.
9. İç lastiksiz lastikler için özel olarak üretilmiş jantlar kullanılmalıdır.
10. İç lastikli lastik kullanımında, yeni dış lastik takılırken yeni iç lastik ve yeni kolon kullanılmalıdır.
11. Lastikleri şişirme kafesi içinde ve gerekli önlemleri aldıktan sonra kuru hava ile şişiriniz.
Doğru hava basıncı için araç kullanma kılavuzu veya yetkili satıcıya başvurulmalıdır.
12. Çiftli lastik kullanımında ve aynı aks üzerinde, yeni lastik ile aşınmış lastik eşleştirilmemelidir.
DEPOLAMA VE NAKLİYE SIRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKLİ BİLGİLER
1. Güneş ışığı, elektrik motorları gibi ozon yaratıcı ortamlardan uzak tutulmalıdır.
2. Rutubetli ortamda tutulmayıp, sürekli havalandırılmalıdır.
3. Lastiklerin yağ, mazot benzeri petrol türevleri ve kimyasal maddelerle temas etmemesine
dikkat edilmelidir.
4. Uzun süreli depolanmalarda lastik, yere temas etmeyen raflara dik olarak konulmalıdır.
Belirli sürelerde lastiklerin rafa temas eden kısımları değiştirilmelidir.
5. Taşıma ve nakliye sırasında ip, branda gibi bağlayıcıların, lastiğin ezilmemesi ve
formunun bozulmaması için gevşek bırakılmalıdır.
6. Depolama ve nakliye sırasında delici ve kesici maddeler ile temas ettirilmemelidir.
BAKIM-BASİT ONARIM VE TEMİZLİK BİLGİLER
1. Hava Basıncı: Lastik hava basınçlarını düzenli olarak en az 15 günde bir yedek lastik (stepne)
dahil olacak şekilde lastikler soğukken ve doğru ölçtüğünden emin olduğunuz hava saatiyle
kontrol ediniz. Araç üreticisinin tavsiye ettiği hava basıncını koruyunuz. Yan yana takılı
lastiklerin hava basınçları arasında fark olmamasına dikkat ediniz. Dolgulu lastiklerde hava
uygulaması yapılmaz.
2. Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi: Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesine (istiap
haddi) göre yükleme yapılmalıdır. Her lastiğin yanağında lastiğin taşıyabileceği en fazla yük
indeksi tablosunda gösterilmektedir.
3. Ön Düzen Ayarı/Araç Mekanik Ayarları: Araçtaki mekanik ve süspansiyon sistemlerini araç
üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz ve gerekli bakımları yaptırınız.
4. Fren Ayarı: Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz.
5. Balans Ayarı: Sürüş esnasında titreşim, vuruntu gibi konforsuzlukları ortadan kaldırmak için
jant ve lastiğin uygun eşleşmesi yapılmalıdır.
6. Yer Değiştirme (Rotasyon): Araçlarda ön-arka, sağ-sol, iç-dış lastikler farklı aşınma göster
diklerinden eşit aşınmayı sağlamak ve lastik ömrünü artırmak için lastiklerin yerleri, lastik
yetkililerinin önerdiği şekilde düzenli olarak değiştirilmelidir.
7. Araç Hızı: Lastiğin hız sembolü lastiğin taşıyabileceği en fazla yükle, dayanabileceği en
yüksek hız limitini belirtir. Her lastiğin yanağında lastiğin hız sembolü gösterilmektedir.
Lastiğin hız limitinin üzerinde sürüş yapılması emniyet yönüyle sakıncalıdır.
8. Lastik Eslemeleri: Araç üreticisinin farklı tasarımı hali hariç aracın tüm lastiklerinin aynı ebat
ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerindeki farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması
halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
9. Yol ve iklim Sartları: Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale
göre daha çok aşınma gösterir. Islak yol yüzeyi lastiğin yere tutunmasını azalttığı için,
yağmurlu havalarda dikkatli sürüş yapılmalıdır. Karda ve buzda lastik hava basınçlarını
kesinlikle düşürmeyiniz.
10. Araç el kitabında belirtilen ebat, hız sınıfı ve yük endeksindeki lastik ve jantlar kullanılmalıdır.
11. Özellikle kamyon, kamyonet, otobüs gibi ticari araçlarda aracın çalıştığı yol ve zemin tipine
uygun yapı ve sırt desenindeki lastikleri seçiniz.
12. Tarımsal faaliyetler için üretilen lastiklerin, tasarlandığı kullanım amacı dışında kullanılması
lastik hasarlarına yol açabilir. Ayrıca toprak zeminde çalışmak üzere tasarlanıp üretilen tarım
grubu lastiklerin, asfaltta kullanımı halinde performans ve aşınma sorunuyla karşılaşabilirsiniz.
13. Kıs mevsimi için özel olarak üretilmiş lastiklerin kış mevsimi dışında da kullanılmaya devam
edilmesi halinde ömür, tutunma ve konfor açısından bazı sorunlar ortaya çıkabilir.
14. Kıs lastiklerinin hız kapasiteleri orijinal yaz lastiklerinkinden daha düşük olabilir.
Bu halde araç sürüş hızı kıs lastiğinin hız sınırını geçmemelidir.
15. Havasız da yol alan lastik (RFT-EXT), mutlaka araç üreticisinin tavsiye ettiği donanıma sahip
araçlarda kullanılmalıdır. Gerekli donanıma sahip olmayan araçlarda kullanılan (RFT-EXT)
lastikler garanti kapsamı dışında kalır.
Bu kullanım kılavuzunda verilen bilgiler, genel tavsiyeler niteliğindedir. ihtiyaç duyulan ilave
ve detaylı bilgi için, yetkili satıcımıza veya belirtilen adres ve telefonlardan şirketimize
başvurabilirsiniz. Yetkili satıcılarımızın güncel iletişim bilgileri internet sitelerimizde
yer almaktadır.
KULLANIM HATALARI
1. Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler garanti kapsamı
dışındadır.
2. Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbeden kaynaklanan hasarlar
garanti kapsamı dışındadır.
3. Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler garanti kapsamı
dışındadır.
4. Yoldaki kaldırım, kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen
hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
5. İç lastik (tube - type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması
nedeniyle meydana gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
6. Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka ve yapıda olmasından kaynaklanan
hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
7. Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen hasarlar garanti
kapsamı dışındadır.
8. Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen
hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
9. Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana gelen blok seklindeki aşınma
hasarları garanti kapsamı dışındadır.
10. Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri
hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
11. Lastiklerin aşırı basınçlı su ile yıkanması sırasında meydana gelen hasarlar garanti kapsamı
dışındadır.
12. Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler garanti kapsamı dışındadır.
13. Lastiklerin tüketici tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektrik
motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince
çatlamalar garanti kapsamı dışındadır.
14. Lastiklerin yağ, mazot vb. petrol türevi kimyasal maddeler ile temas etmesi sonucu meydana
gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
15. RunFlat(Patlasa da gidebilen lastik) lastiklerin, patlamasından sonra azami 80 km hız ve
80 km mesafe kuralına uyulmadan kullanılması sebebiyle meydana gelen hasarlar garanti
kapsamı dışındadır.
16. Lastiklerin Tanıtım ve Kullanım Kılavuzunda belirtilen hususlara göre kullanılmaması nedeniyle
meydana gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.
TÜKETİCİNİN SEÇİMLİK HAKLARI
Lastiğin ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunun 11 inci maddesinde yer alan;
a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz
onarılmasını isteme,
d) imkan varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,
seçimlik haklarından birini kullanabilir.
Satıcı tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle
yükümlüdür. Tüketici, garantiden doğan haklarının kullanılması ile ilgili olarak çıkabilecek
uyuşmazlıklarda, yerleşim yerinin bulunduğu veya inceleme işleminin yapıldığı yerdeki
Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemesine başvurabilir.