LASTIK ÖZELLİKLERİ VE TEMEL BİLGİLER

 

Lastik, kauçuk, kord bezi ve çelik tellerle çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın

yerle temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik, içerisine basılan hava vasıtasıyla takılı olduğu

aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.

 

Lastik başlıca 4 bölgeden oluşur:

Sırt: Lastiğin yerle temas eden bölgesi.

Omuz: Sırtla yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.

Yanak: Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde

markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesi.

Topuk: Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.

Lastiğin yanağında, lastiğin markası, ebadı, kat muadili, yük/hız endeksi, seri numarası gibi bazı temel

bilgiler vardır. Aşağıda binek grubu lastikler üzerindeki bazı bilgilerin ne anlama geldiklerine dair

örnekler verilmektedir.

TPMS: Lastik basınç izleme sensörü. Lastiklerin takılı olduğu jantta subapa takılı ya da araç üreticisi

tarafından dolaylı elde edilen verilerle lastiğin basıncını gösteren uyarı sistemidir ve araç içerisinde de

gösterge paneli bulunur.

RFT: Havasız yol alabilen lastik. Yanakları güçlendirilmiş ve hava basıncı gösterge sistemleri (TPMS)

ve özel jantı ile birlikte kullanılan, şişirme basıncının azalması sonucu en fazla 80km/s hızla ve 80 km

mesafeye hareket etme imkanı sağlayan lastik işaretlemesidir.

 

Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu

Reinforced/Extra Load (XL): Aynı ebattaki standart lastiğe göre daha fazla yük taşıma kapasitesine

sahip lastiklerdir. Bu tip lastikler standart tip lastiklere göre daha fazla şişirme basıncına ihtiyaç

duyabilirler.

Inside/Outside: Lastiğin takılış şeklini belirtir. Asimetrik taban desenlerinde kullanılır. 

Inside: Lastiğin yanağı jantın içte kalan kısmına monte edilmelidir.

Outside: Lastiğin yanağı jantın dışta kalan kısmına monte edilmelidir.

“TWI” İşareti: Lastik omuz bölgesindeki “TWI” işareti aşınma seviyesini gösteren özel çıkıntıları belirtir

ve bu işaret diş derinliğinin 1,6 mm’ye (emniyet limiti) indiğini gösterir.

M+S (Mud&Snow): Çamur ve kar üzerinde kullanım amacına uygun tasarlanmış lastiklerdir.

SFM (Snow Flake Mark): Kış koşullarına uygunluğunu gösterir.

Kullanım Ömrü: 3 yıl

 

 

MONTAJ VE KURULUM BİLGİLERİ

1. Lastiklerin takılması ve sökülmesi işlemleri, mutlaka yetkili servislerde, uzman personel

tarafından ve uygun makineler ile yapılmalıdır.

2. Lastiğin takılacağı jant ezik, kirli, paslı ve tamirli olmamalıdır.

3. Aracın el kitabında belirtilen ölçülerdeki jant kullanılmalıdır.

4. Lastiğin yanağında dönüş yönü işareti veya dış yanak bilgisi belirtilmiş ise, montaj yaparken

bu duruma dikkat edilmelidir.

5. Lastiğin iç astarı kuru olmalı, gerekirse pudralanmalıdır.

6. Lastik topuğunun janta tam oturması için özel olarak geliştirilmiş lastik montaj kremi

kullanılmalı; silikon, deterjan, yağ ve benzeri maddeler kesinlikle kullanılmamalıdır.

7. Yeni lastik için mutlaka yeni supap kullanılmalıdır. Ayrıca mutlaka supap kapağı takılmalıdır.

8. Lastiğin janta merkezlenerek düzgün takılıp takılmadığını kontrol edilmelidir.

Bijon somunlarının, araç üreticisinin araç kullanım kılavuzunda belirttiği değere kadar çapraz

şekilde gerektiği kadar sıkıldığı kontrol edilmelidir.

9. İç lastiksiz lastikler için özel olarak üretilmiş jantlar kullanılmalıdır.

10. İç lastikli lastik kullanımında, yeni dış lastik takılırken yeni iç lastik ve yeni kolon kullanılmalıdır.

11. Lastikleri şişirme kafesi içinde ve gerekli önlemleri aldıktan sonra kuru hava ile şişiriniz.

Doğru hava basıncı için araç kullanma kılavuzu veya yetkili satıcıya başvurulmalıdır.

12. Çiftli lastik kullanımında ve aynı aks üzerinde, yeni lastik ile aşınmış lastik eşleştirilmemelidir.

 

 

 

DEPOLAMA VE NAKLİYE SIRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKLİ BİLGİLER

1. Güneş ışığı, elektrik motorları gibi ozon yaratıcı ortamlardan uzak tutulmalıdır.

2. Rutubetli ortamda tutulmayıp, sürekli havalandırılmalıdır.

3. Lastiklerin yağ, mazot benzeri petrol türevleri ve kimyasal maddelerle temas etmemesine

dikkat edilmelidir.

4. Uzun süreli depolanmalarda lastik, yere temas etmeyen raflara dik olarak konulmalıdır.

Belirli sürelerde lastiklerin rafa temas eden kısımları değiştirilmelidir.

5. Taşıma ve nakliye sırasında ip, branda gibi bağlayıcıların, lastiğin ezilmemesi ve

formunun bozulmaması için gevşek bırakılmalıdır.

6. Depolama ve nakliye sırasında delici ve kesici maddeler ile temas ettirilmemelidir.

 

 

BAKIM-BASİT ONARIM VE TEMİZLİK BİLGİLER

1. Hava Basıncı: Lastik hava basınçlarını düzenli olarak en az 15 günde bir yedek lastik (stepne)

dahil olacak şekilde lastikler soğukken ve doğru ölçtüğünden emin olduğunuz hava saatiyle

kontrol ediniz. Araç üreticisinin tavsiye ettiği hava basıncını koruyunuz. Yan yana takılı

lastiklerin hava basınçları arasında fark olmamasına dikkat ediniz. Dolgulu lastiklerde hava

uygulaması yapılmaz.

2. Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi: Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesine (istiap

haddi) göre yükleme yapılmalıdır. Her lastiğin yanağında lastiğin taşıyabileceği en fazla yük

indeksi tablosunda gösterilmektedir.

3. Ön Düzen Ayarı/Araç Mekanik Ayarları: Araçtaki mekanik ve süspansiyon sistemlerini araç

üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz ve gerekli bakımları yaptırınız.

4. Fren Ayarı: Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz.

5. Balans Ayarı: Sürüş esnasında titreşim, vuruntu gibi konforsuzlukları ortadan kaldırmak için

jant ve lastiğin uygun eşleşmesi yapılmalıdır.

6. Yer Değiştirme (Rotasyon): Araçlarda ön-arka, sağ-sol, iç-dış lastikler farklı aşınma göster

diklerinden eşit aşınmayı sağlamak ve lastik ömrünü artırmak için lastiklerin yerleri, lastik

yetkililerinin önerdiği şekilde düzenli olarak değiştirilmelidir.

7. Araç Hızı: Lastiğin hız sembolü lastiğin taşıyabileceği en fazla yükle, dayanabileceği en

yüksek hız limitini belirtir. Her lastiğin yanağında lastiğin hız sembolü gösterilmektedir.

Lastiğin hız limitinin üzerinde sürüş yapılması emniyet yönüyle sakıncalıdır.

8. Lastik Eslemeleri: Araç üreticisinin farklı tasarımı hali hariç aracın tüm lastiklerinin aynı ebat

ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerindeki farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması

halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.

9. Yol ve iklim Sartları: Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale

göre daha çok aşınma gösterir. Islak yol yüzeyi lastiğin yere tutunmasını azalttığı için,

yağmurlu havalarda dikkatli sürüş yapılmalıdır. Karda ve buzda lastik hava basınçlarını

kesinlikle düşürmeyiniz.

10. Araç el kitabında belirtilen ebat, hız sınıfı ve yük endeksindeki lastik ve jantlar kullanılmalıdır.

11. Özellikle kamyon, kamyonet, otobüs gibi ticari araçlarda aracın çalıştığı yol ve zemin tipine

uygun yapı ve sırt desenindeki lastikleri seçiniz.

12. Tarımsal faaliyetler için üretilen lastiklerin, tasarlandığı kullanım amacı dışında kullanılması

lastik hasarlarına yol açabilir. Ayrıca toprak zeminde çalışmak üzere tasarlanıp üretilen tarım

grubu lastiklerin, asfaltta kullanımı halinde performans ve aşınma sorunuyla karşılaşabilirsiniz.

13. Kıs mevsimi için özel olarak üretilmiş lastiklerin kış mevsimi dışında da kullanılmaya devam

edilmesi halinde ömür, tutunma ve konfor açısından bazı sorunlar ortaya çıkabilir.

14. Kıs lastiklerinin hız kapasiteleri orijinal yaz lastiklerinkinden daha düşük olabilir.

Bu halde araç sürüş hızı kıs lastiğinin hız sınırını geçmemelidir.

15. Havasız da yol alan lastik (RFT-EXT), mutlaka araç üreticisinin tavsiye ettiği donanıma sahip

araçlarda kullanılmalıdır. Gerekli donanıma sahip olmayan araçlarda kullanılan (RFT-EXT)

lastikler garanti kapsamı dışında kalır.

Bu kullanım kılavuzunda verilen bilgiler, genel tavsiyeler niteliğindedir. ihtiyaç duyulan ilave

ve detaylı bilgi için, yetkili satıcımıza veya belirtilen adres ve telefonlardan şirketimize

başvurabilirsiniz. Yetkili satıcılarımızın güncel iletişim bilgileri internet sitelerimizde

yer almaktadır.

 

KULLANIM HATALARI

1. Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler garanti kapsamı

dışındadır.

2. Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbeden kaynaklanan hasarlar

garanti kapsamı dışındadır.

3. Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler garanti kapsamı

dışındadır.

4. Yoldaki kaldırım, kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen

hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

5. İç lastik (tube - type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması

nedeniyle meydana gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

6. Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka ve yapıda olmasından kaynaklanan

hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

7. Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen hasarlar garanti

kapsamı dışındadır.

8. Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen

hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

9. Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana gelen blok seklindeki aşınma

hasarları garanti kapsamı dışındadır.

10. Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri

hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

11. Lastiklerin aşırı basınçlı su ile yıkanması sırasında meydana gelen hasarlar garanti kapsamı

dışındadır.

12. Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler garanti kapsamı dışındadır.

13. Lastiklerin tüketici tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektrik

motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince

çatlamalar garanti kapsamı dışındadır.

14. Lastiklerin yağ, mazot vb. petrol türevi kimyasal maddeler ile temas etmesi sonucu meydana

gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

15. RunFlat(Patlasa da gidebilen lastik) lastiklerin, patlamasından sonra azami 80 km hız ve

80 km mesafe kuralına uyulmadan kullanılması sebebiyle meydana gelen hasarlar garanti

kapsamı dışındadır.

16. Lastiklerin Tanıtım ve Kullanım Kılavuzunda belirtilen hususlara göre kullanılmaması nedeniyle

meydana gelen hasarlar garanti kapsamı dışındadır.

 

TÜKETİCİNİN SEÇİMLİK HAKLARI

Lastiğin ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında

Kanunun 11 inci maddesinde yer alan;

a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,

b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,

c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz

onarılmasını isteme,

d) imkan varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,

seçimlik haklarından birini kullanabilir. 

 

Satıcı tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle

yükümlüdür. Tüketici, garantiden doğan haklarının kullanılması ile ilgili olarak çıkabilecek

uyuşmazlıklarda, yerleşim yerinin bulunduğu veya inceleme işleminin yapıldığı yerdeki

Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemesine başvurabilir.

cultureSettings.RegionId: 0 cultureSettings.LanguageCode: TR
Çerez Kullanımı

Sizlere en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek adına sitemizde çerezler(cookies) kullanmaktayız. Detaylı bilgi için Kvkk sözleşmesini inceleyebilirsiniz.